Timpul este cea mai prețioasă resursă a noastră. De multe ori nu realizăm acest lucru și avem tendința de a-l irosi.
Timpul este și o resursă neregenerabilă. Odată ce a dispărut, nu îl putem aduce înapoi. De aceea, dacă vrei să îți atingi obiectivele și să îți trăiești visurile, gestionarea timpului este cel mai important lucru pe care trebuie să-l înveți și să-l exersezi.
Probabil că ai auzit de foarte multe ori propoziția „nu am timp”. La un moment dat, ajungem să o spunem frecvent fie la serviciu, fie acasă. Există oameni pentru care 24 de ore nu sunt niciodată suficiente, în timp ce alții reușesc să-și îndeplinească eficient task-urile zilnice. Diferența dintre prima categorie și cea de-a doua stă într-un management eficient al timpului.
Ce este managementul timpului?
Managementul timpului se referă la organizarea timpul în mod inteligent – astfel încât să-l folosești mai eficient. Beneficiile unui management bun al timpului includ o productivitate mai mare, mai puțin stres și mai multe oportunități de a face lucrurile care contează. Mădălina Preda, expert în organizare și planificare, ne învață cum ne organizăm mai bine timpul.
„Avem timp. Realmente avem timp!”
Majoritatea dintre noi ne lovim frecvent de senzația sufocantă că nu avem timp. Recomand tuturor să lucreze preventiv. Avem timp. Realmente avem timp.
De obicei, senzațiile de sufocare vin dintr-o condiționare interioară. De cele mai multe ori noi singuri hrănim senzația. De ce? Deoarece avem anumite așteptări de la noi, care sunt dublate de ceea ce cred eu că vei crede tu despre mine. Ceea ce spun este să lucrăm cu noi înainte de a se întâmplă așa ceva.
Realmente avem timp. Avem tot timpul pe care noi ni-l dedicăm. Poate dacă eu aș pleca cu 10 minute mai devreme, aș ajunge la timp. Poți să aloci timp pentru prevenție. Dacă știi că ți se întâmplă să întârzii, deoarece stai prea mult timp în baie, te machiezi sau, dacă știi că 4 zile din 6 autobuzul întârzie, pleacă chiar tu un pic mai devreme. Fă ceea ce ține de ține.
Contează foarte mult discursul interior, în care trebuie să înțelegi că nu se întâmplă nimic catastrofal dacă întârzii. De ce să ne umplem noi corpul cu hormonul stresului, când lucrurile se rezolvă cu un zâmbet, cu un telefon? Haideți să cultivăm o atitudine puțin mai relaxată vizavi de timp.
Cum ne setăm corect volumul de muncă
Setarea corectă a volumului de muncă ne poate ajuta să prevenim epuizarea. Mădălina Preda ne oferă câteva sfaturi:
- Setează-ți așteptările responsabil! Spre exemplu, dacă îți place să îți bei cafeaua 10-15 minute în liniște sau îți place să te expui razelor soarelui 10 minute, atunci scoate acele 10-15 minute din program;
- Stabilește lungimea task-urilor pe care le ai de îndeplinit! Dacă facem un task pentru prima oară, e necesar să îi alocăm de două ori mai mult timp. Dacă scriem un articol pentru prima dată, în loc de o ora, hai să punem două. Această este strategia, să dublăm;
- Cronometrează-te! Întreabă-te: „Câtă vreme este de când realizez acest task?” Pe baza cronometrării vom putea ulterior să realizăm cam cât timp ne ocupă îndeplinirea unei sarcini.